KUIDAS MÕNE TUNNIGA RABA LAUDTEE EHITADA – VAJA ON FANTASTILISI INIMESI

Foto: Maarja Trauss

Tegime ära!
Vähemalt suurema osa hullumeelsest ideest ehitada 2 km raba laudteed. Minu jaoks uskumatu kogemus inimeste koostööst, tahtest, heast tujust ning eesmärgikindlusest. See on kinnitus sellest, et meile läheb korda oma kodukohas toimuv, head eesmärgid ning koostegemine. Õnnestumise valemi üks osa on selles, et võimalused tuleb välja pakkuda, mitte pähe määrida ja häid asju tehakse koos, vahet ei ole mis on sinu ühiskondlik staatus või positsioon.

Umbes kella 12:00 ajal oli meid metsas kokku 260 inimest. Nooremad, vanemad, Väätsalt, Paidest, Türilt, Tartust, Tallinnast jne. Oma matka käigus tegid tunnise tööpausi isegi noorkotkad. Kõige olulisem oli valmis saada kaugem, märjem ja kõige pikemat materjali tassimist vajav lõik ning selle eesmärgi saavutasime 100%. Kokku valmis teed 1,2 km (materjali tassimise pikkus kaugemasse otsa oli 1 km), selleks kulus 170 inimesel 5 h.  Keskmiselt kõndis põhjapoolsel laudtee osal iga inimene 6,6 km ja lõuna poolsel küljel 10 km. Kokku kõndisid kõik talgulised rohkem kui 1000 km (päris hea kalori põletamine).

Talgulised. Foto: Maarja Trauss

Põhja poolsel matkaraja küljel on 300 m materjali metsas ja vajab laudteeks kokku ehitamist, see on tehtav 4-5 mehega 5 tunniga. Lõuna poolsel küljel on vaja transportida ka materjal metsa. See on tehtav 15 mehega 6 tunni jooksul. Siit ka minu üleskutse, et kes oleks nõus laudtee ehituse lõpetama, palun pange oma nimi siia kirja, siis teab mõnda ühist hetke otsida (tööpäeva õhtune aeg, mõni nädalavahetuse päev).

Muidugi eriti hea uudisena kuulsin, et täna käidi omal algatusel juba teed edasi ehitamas ja ehitajad olid leidnud metsast veel inimesi, kes sama tegid. Väga eeskujulik. Kuna näidistee on olemas, materjal samuti, siis võib ka iseseisvalt panust andma minna. Kui vaja, saab naelad meie käest.

Põhja poolsesse suunda olime planeerinud 100 inimest, lõuna poole 50 kuna põhja poolsel osal on laudtee 2x pikem kui lõuna poolsel osal. Olime loonud ajutised lähenemise teed, et materjal võimalikult lähedale tuua ning raba ennast säästa. Peab tunnistama, et hea oli näha, kuidas teades eesmärki, suutsid inimesed ise omale paremaid liikumise võimalusi luua, seda rajalt kõrvale astumise platvormi või välja ilmunud kärude näol. Samuti oli hea vaadata ehitamise kiirust, siinkohal müts maha meeste ees, kes seda tegid, sest silmnähtavalt tekkis osavate käte all ka tee.
Kui planeerimisel arvasime, et tassima jäävad tugevamad naised ja mehed, siis päriselu näitas, et vanus ja sugu ei määranud midagi. Kangelasi oli kogu raba täis. Kõik tegid tööd. Suur kummardus kõigi teie ees, sest tegelikult ei olnud sadu meetreid materjali tassida midagi nii kerge. Ma arvan, et kõik me tundsime seda õhtu saabudes väsimuse näol ja järgmistel päevadel lihastes :).

Foto: Maarja Trauss
Foto: Liina Prohhorov

Pikka aega räägiti Väätsal sellest, et laudtee tuleb teha ja korrastada. Kes rabas käis, märkas, et vanad haavalauad paistsid mõnes kohas raba pinnases veel välja. Kunagi võeti selle tee rajamine ette õpetajate eestvedamisel, et lastele kaunist loodust paremini õpetada.

Mullu sügisel otsustasime, et kaua me siin ikka räägime, teeme asja ära. Ainult selle erinevusega, et materjali kavatsesime talvel saanidega kohale vedada. Loomulikult ei olnud talvel ei külma ega lund. Kuna ideed oli pikalt veeretatud ja materjalikulud soodsamaks kaubeldud, ei tahtnud plaanist enam loobuda ning otsustasime, et riski võtmine on siinkohal õigustatud.

Ülejäänud lugu juba teate või kogesite ise.

Foto: Scanpix, Järva Teataja, Dmitri Kotjuh
Foto: Liina Prohhorov

Minu suured tänud kuuluvad ehitusmaterjali osas õla alla pannud AS Paide MEKile ning loomulikult Väätsa vallavalitsusele. Töökindad tõi meile Würth. Samuti kuu aega enne saega kõvasti möllanud Andrus Suurkivile ja nädala metsas veetnud Peeter Laidinenile, oma kulude ja kirjadega materjali metsa transportinud Kristjan Liebergile ja abiks olnud Väino Valdurile. Samuti vallavalitsuse liikmele Heigo Laaneoksale, kes korraldas kõik pisimaterjalid ja liiklusskeemid, Heimo Tammistele, kes sponsoreeris naelte ostu ning oli laudtee mõtet hoidnud hõõgumas kunagistest aegadest alates. Kindlasti suur tänu Kaspar Pokile ja Virgo Pärnale, kes aitasid Terevisiooni jaoks drooniklippi teha, kõigile meedia inimestele Järva Teatajast, Kesk – Eesti Tre raadiost, kes eelnevalt sõnumi inimesteni viisid. Niisama ju 260 inimest kohale ei saa. Veelkord tänu kõigile kes käisid, tassisid, ehitasid või värvisid ja neile, kes veel korraks appi tulevad või seda juba teha on jõudnud.

Meediakajastus:
Kesk-Eesti Tre raadio (Maarja Trauss)
Liina Prohhorov
Järva Teataja (Dmitri Kotjuh)
ERR (Olev Kenk)
Aktuaalne Kaamera, Reporter, Seitsmesed Uudised.

Foto: Maarja Trauss
Foto: Liina Prohhorov
Foto: Liina Prohhorov
Scanpix, Järva Teataja, Dmitri Kotjuh